![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIchz7ncRUSqPbtb2GfzcMVSxP583Ff4UNw1J1w3eCSgyxjswnU8QefrOu748bdJ5o-vikKsSBhtX-0uzwe5yjgLEIBuQUu5OuRAu04aGtGb_EnDk_5GXyFYHNRHOo0g51-pxm9DBT3Ok/s320/resim_yok_avatar.jpg)
Odalarının aidatlar ile ilgili yönetmeliğinde zamanında ödenmeyen aidatlar için genel hükümler uygulanır demekte
Resmi Gazete Tarihi: 08.01.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25694
Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı; oda ve borsalara kayıtlı üyelerin ödeyecekleri kayıt ücreti ve yıllık aidat miktarlarının dereceler üzerinden tarifelere göre tespiti ile kayıt ücreti, yıllık ve munzam aidatın ödenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Bu yönetmeliğin 9. maddesinin son fıkrasına göre
Kayıt ücreti, yıllık ve munzam aidat ile bunlara ait kesinleşen gecikme zamlarının tahsil zaman aşımı süresi beş yıldır.
Ayrıca bu durumda olan bir üyenin aidatlarını oda yönetimleri karar alarakta silebilmekte.
Yine mesleği fiilen icra etmeyen oda üyesi maktu aidatın yarısını öder. bunun için odaya başvurup taahhüt formunu doldurmanız yeterli. Yani mahkeme sonucunda ödemeniz gereken yılların aidatı tam olarak hesaplandı ise bunun yarısını ödeyebilirsiniz bunuda unutmayın. Yada mahkeme devam ederken odaya gidip taahhüt formunu doldurup imzalayıp oda aidatlarınızı yarıya indirtin.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU (OMBUDSMANLIK)
23/08/2017|tarih|li kararında
TAVSİYE KARARI
BAŞVURAN
BAŞVURAN VEKİLİ / TEMSİLCİSİ
BAŞVURUYA KONU İDARE
BAŞVURUNUN KONUSU
1- Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği Şehir Plancıları Odası
2. Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği (Re"sen)
: Başvuran, meslek odasına kayıt olmadığı ve
hizmetlerinden faydalanmadığı halde
kendisine aidat borcu tahakkuk
ettirildiğinden ödenmemiş aidat
borcunun iptal edilmesini ve icra
takibinin durdurulmasını talep
etmektedir.
BAŞVURU TARİHİ: 2.3.2017
I. BAŞVURANIN İDDİA VE
TALEPLERİ :
1. Kurumumuza yapılan başvuruda; başvuran … meslek odasına kayıt için başvurusu olmamasına ve
mesleğini yapmadığı için hiçbir şekilde oda hizmetinden faydalanmamasına rağmen her yıl için ayrı
ayrı hesaplanmak suretiyle kendisine aidat borcu çıkarılarak hakkında icra takip dosyası açıldığını
belirterek söz konusu aidat borcunun silinmesini ve icra takibinin iptal edilmesini talep etmektedir.
II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI
2. Şikâyet başvurusunun çözüme kavuşturulması amacıyla Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği (TMMOB) Şehir Plancıları Odası Başkanlığı’ndan 14/04/2017 tarih ve E.3297 sayılı yazımız
ile bilgi ve belge talep edilmiş olup 02/05/2017 tarih ve 01/210 sayılı cevabi yazı ve eklerinde özetle;
2.1. Şehir Plancıları Odasının, Anayasanın 135 inci maddesine istinaden 6235 sayılı
TMMOB Kanununa bağlı olarak görev yapan kamu kurumu niteliğinde meslek odası olduğu,
yürütülen tüm iş ve işlemlerin 6235 sayılı TMMOB Kanunu ve Yönetmelikleri ile Şehir
Plancıları Odası Ana Yönetmeliği çerçevesinde yapıldığı, ilgili mevzuat hükümlerine göre
üniversitelerden mimar, mühendis ve şehir plancısı olarak mezun olan ve mesleklerinin icrasını
gerektiren işlerle uğraşabilmek isteyen herkesin ilgili odaya üye olmak zorunda olduğu,
üyelikten ayrılma koşullarının tek taraflı ve keyfi olmadığı, ancak ilgili mevzuatta yer verilen
şartlar yerine getirildiği takdirde üyeliğin sona erdiği,
2.2. Başvuran …ın 2181 sicil numarası ile kayıtlı üye olduğu, 08/09/1997 tarihinde Yıldız
Teknik Üniversitesi’nden Şehir Plancısı olarak mezun olduğu, 08/10/1997 tarihli Oda Yönetim
Kurulu toplantısında alınan karar ile üyeliğe kabul edildiği, üyelik kaydı için kişilerden nüfus
cüzdanı örneği, diploma örneği, vesikalık fotoğraf ve açık adres talep edildiği, kişilerin kendi
rızası olmadan bu belgelere ulaşmalarının mümkün olmadığı, dolayısıyla …’ın kendi iradesi
ile odaya kayıt işlemini gerçekleştirdiği,
2.3. TMMOB Ana Yönetmeliği ve Oda Ana Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince oda
üyeliği devam ettiği sürece bütün oda üyelerinin oda ödentisi (aidat) ödemesinin zorunlu
olduğu, oda üyeliğinden ayrılabilmek için ise öncelikle odaya aidat vb. herhangi bir borcun
bulunmaması ile birlikte, ancak asli ve sürekli olarak devlet memuru olanlar ile mesleğini
yapmadığını ve bundan sonra yapmayacağını belgeleyenlerin Yönetim Kurulu kararı ile
üyelikten ayrılabileceği,
2.4. Başvuran …’a kayıt esnasında bildirdiği resmi iletişim bilgileri ve adresine 1997
yılından itibaren yüzlerce materyal iletildiği, belirli aralıklarla aidat borcunun hatırlatıldığı,
dolayısıyla oda üyeliğinin devam ettiğinin başvuran tarafından bilindiği, ilk defa 09/10/2015
tarihinde e-posta yolu ile mesleğini icra etmediği gerekçesiyle geçmiş yıllara ait aidat borcunu
ödemeyeceğini ve üyelikten ayrılmak istediğini belirttiği, ancak aidat borcunu ödemeden
üyelikten ayrılma mevzuat hükümlerine uygun olmadığı için talebinin yerine getirilmediği,
2.5. …’ın işsiz olduğunu belgelediği toplam 31 aylık süre için muafiyet uygulandığı, üyenin
2017 yılı sonu itibariyle toplam 211 ay aidat borcu bulunduğu, ilgili mevzuat gereğince aidat
borçlarına faiz uygulanmamakla birlikte geçmiş yıllara ait borçların güncel aidat miktarı
üzerinden hesaplandığı, 2016 ve 2017 yılları için belirlenen aidat miktarının aylık 19 TL
olduğu,
2.6. 12 Nisan 2014 tarihinde gerçekleşen 28. Olağan Genel Kurul’unda aidat borçlarının
ödenmesine ilişkin yapılandırma kararı alındığı, peşin ve taksitli ödeme seçenekleri ile üyelere
kolaylık sağlandığı, ancak …’ın bu karar kendisine bildirilmesine rağmen yapılandırma
imkânından faydalanmadığı,
2.7. Geçmiş yıllara ait borcu olan ve ödeme yapmayan üyelere yazılı tebligat yapıldığı,
ödememekte ısrar eden 49 üyeye karşı 2016 yılı sonu itibariyle icra işlemleri başlatıldığı,
başvuran hakkında Ankara 31. İcra Müdürlüğü’nün 2016/21398 sayılı dosya ile takip yapıldığı,
borçlunun itirazı üzerine takibin durduğu, itirazın iptali için dava açılacağı ve icra takibine
devam edileceği,
2.8. Sonuç olarak başvuran …’ın birikmiş üye aidatlarını peşin veya taksitli şekilde ödeme
imkânları ile ödemesi ve üyelikten ayrılmak için gereken evrakları sunması durumunda
üyelikten ayrılma talebi işleme alınacağı tarafımıza bildirilmiştir.
III. İLGİLİ MEVZUAT
3. 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu
denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesinde; “…Herkes, bilgi edinme ve kamu
denetçisine başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak
kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikayetleri inceler…”
4. “Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları” başlıklı 135 inci maddesinin birinci
fıkrasında “Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları; belli bir mesleğe
mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin
genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile
olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak
maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre
yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzelkişilikleridir.” hükmü,
5. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında; “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikayet üzerine, idarenin her türlü
eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka
ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla
görevlidir.” hükmü,
6. 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu’nun 33
üncü maddesinin birinci fıkrasında; “ Türkiye'de mühendislik ve mimarlık meslekleri mensupları
mesleklerinin icrasını iktiza ettiren işlerle meşgul olabilmeleri ve mesleki tedrisat yapabilmeleri için
ihdisasına uygun bir odaya kaydolmak ve azalık vasfını muhafaza etmek mecburiyetindedirler.”
hükmü,
7. 30 uncu maddesinde; “Her türlü oda aidatı ile diğer para cezalarını tebliğ gününden itibaren
otuz gün içinde mensup oldukları odaya ödemiyenler hakkında İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre
takibat yapılır.” hükmü,
8. 02/12/2002 tarihli ve 24954 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği (TMMOB) Ana Yönetmeliği’nin;
8.1 “Üyelerin Yıllık Ödenti Yükümlülüğü” başlıklı 99 uncu maddesinde; “(1)Yıllık ödenti,
üyelerden, Odasının vereceği karara göre peşin olarak ya da eşit taksitlerle alınır. (2)Geçmiş yıllara
ait üye ödentisi, borcun ödendiği tarihteki üye ödentisi miktarı üzerinden alınır. (3)Her türlü ödenti
ile öteki para cezalarını, yazılı bildirim tarihinden itibaren 30 (otuz) gün içinde bağlı bulundukları
Odaya ödemeyenler hakkında, İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre kovuşturma yapılır…”
8.2 “Üyelik ile İlgili Temel Hükümler” başlıklı 109 uncu maddesinin a bendinde; “Türkiye’deki
mühendis, mimar ve şehir plancıları, mesleklerinin uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek ve
mesleki öğretim yaptırabilmek için, meslek disiplininin ilgili olduğu Odaya kaydolmak ve kimlik
belgelerini her yıl onaylatarak, üyeliklerini korumak zorundadırlar.” hükmü,
8.3. “Oda Üyeliğini Sürdürme Zorunluluğu” başlıklı 110 uncu maddesinde; “Diploma ya da
ruhsatname almak suretiyle, Türkiye’de mesleklerini uygulayabilecek duruma gelmiş olan mühendis,
mimar ve şehir plancıları, hemen meslek ya da uğraşı konuları ile ilgili bir Odaya başvurarak
kaydolmak ve bir kimlik belgesi almak zorundadırlar. Oda kimlik belgesi almayanlar ya da üyelik
görev ve yükümlülüklerini yerine getirmediği için ya da başka disiplin nedenleriyle, kimlik belgesi
yenilenmemiş ya da onaylanmamış olanların, mesleklerini uygulamaları yasaklanır…” hükmü,
8.4. “Üyelikten Ayrılma” başlıklı 114 üncü maddesinde; “Herhangi bir nedenle mesleki etkinliğini
sürdürmek istemeyen, yedek subaylık ve erlik hariç olmak üzere silahlı kuvvetler mensubu olan ya da
kamu kurum ve kuruluşları ile iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarında asli ve sürekli
görevde çalışırken üyelikten ayrılmak isteyen üyeler; bu durumu bağlı olduğu Oda Yönetim Kuruluna
yazılı olarak bildirmek, gerektiğinde belgelemek, Oda Kimlik belgesini geri vermek ve o tarihe kadarki
üyelik ödentilerinin tamamını ödemek koşuluyla odadan ayrılabilirler…” hükmü yer almaktadır.
9. 17 Temmuz 2002 tarihli ve 24818 sayılı Resmi Gazetede Yayımlanan Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası Ana Yönetmeliği’nin
9.1. 3 üncü maddesinde; “Aşağıda sıralanan niteliklerden birini taşıyan, meslek ve sanatlarını
uygulamaya yasal olarak yetkili bulunan, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının, mesleki faaliyette
bulunabilmek veya meslekleri ile ilgili bir işte çalışabilmek; Odanın meslek alanı ile eğitim
faaliyetinde bulunabilmek için Şehir Plancıları Odası`na üye olmaları ve yükümlülüklerini yerine
getirmeleri zorunludur.
a) Türkiye`deki üniversitelerin; 4 yıllık şehir ve bölge planlama bölümlerinden
eğitimini tamamlayarak Şehir Plancısı, Bölge Plancısı, Şehir ve Bölge Planc d) Mesleğini sürekli olarak uygulamayacağını, mesleği ile ilgili herhangi bir işte çalışmayacağını
ve bu yoldan gelir sağlayamayacağını yazılı olarak bildiren üyeler; bu durumlarını belgelemek, Oda
kimlik belgesini geri vermek, bu süre içerisindeki odaya olan yükümlülüklerini yerine getirmek ve
odaya olan borcunu ödemek, başvuru tarihine kadar olan üyelik ödentilerinin tamamını ödemek
koşuluyla Oda Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten ayrılabilirler…”
9.3. 82 nci maddesinde; “Şehir Plancıları, Türkiye`de şehir ve bölge planlama işleriyle uğraşabilmek
ve mesleki öğretim yapabilmek için ŞPO`ya kayıt olmak ve üyeliklerini korumak zorundadır.”
hükümlerine yer verilmiştir.
IV. KAMU DENETÇİSİ YAHYA AKMANIN KAMU BAŞDENETÇİSİ'NE ÖNERİSİ
10. Başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı
birlikte değerlendirildiğinde; başvuranın kayıt için gerekli evrakları odaya ileterek üye olduğu,
üyelikten ayrılmak istemesine rağmen mevzuatta belirtilen şartları yerine getirmediği, zamanaşımı
kapsamına girmeyen aidat borcunun ödenmesi başvuran tarafından ödenmesi gerektiği, bu nedenle
ilgili idare tarafından başvurana yönelik uygulanan idari işlemde hukuk ve hakkaniyet yönünden bir
aykırılık bulunmadığı tespit edildiğinden başvurunun reddi yönünde hazırlanan “Ret Kararı Önerisi”
Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendirme
11. Başvuran TMMOB Şehir Plancıları Odası’na kayıt başvurusunda bulunmamasına rağmen aidat
borçlarını ödemediği gerekçesiyle kendisine aidat borcu çıkarıldığını ve borcun icraya konulduğunu
belirterek aidat borçlarının silinmesi ve hakkında yürütülen icra takibi dosyasının kapatılması talebiyle
Kurumumuza başvurmuştur.
12. Anayasa’nın 135 inci maddesinde kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının; belli
bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak,
mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve
halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını
korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere
göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzel kişilikleri olarak açıkça belirtilmiştir. Meslek
kuruluşlarının, kanunla kurulmaları, kamu tüzel kişiliğine sahip olmaları, kuruluş amaçları ve
yürüttükleri kamusal nitelikli bazı faaliyetler, kendilerine tanınan kamusal güç ve yetkiler, üye
olma zorunluluğu, üyeleri üzerinde kendilerine tanınan haklar, hukuki ve idari düzenleme, idari
işlem gerçekleştirme yetkileri gibi nitelikler, meslek kuruluşlarına kamu kurumu niteliği kazandıran
hususlar olarak öne çıkmaktadır.
13. Türk Mühendis Ve Mimar Odaları Birliği Kanunu ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği (TMMOB) Ana Yönetmeliği gereğince Türkiye’deki mühendis, mimar ve şehir plancılarının,
mesleklerinin icrasını gerektiren işlerle uğraşabilmeleri için ilgili odaya kayıt olmaları ve üyeliklerini
sürdürmeleri gerektiği, aksi takdirde mesleklerini uygulamalarının yasak olduğu açıkça belirtilmiştir.
Üyelikten ayrılma hususu da yine mevzuat hükümlerinde düzenlenmiş ve tek taraflı ve keyfi olmadığı,
ilgili hükümde belirtilmiş olan şartların yerine getirilmesi halinde Oda Yönetim Kurulu Kararı ile
mümkün olabileceği ifade edilmiştir.
14. Başvuruya konu somut olayda başvuran, bilgisi dışında odaya kaydının yapıldığı iddiasında
bulunmaktadır. Bu iddiaya yönelik olarak Şehir Plancıları Odası tarafından Kurumumuza gönderilen
cevabi yazıda üyelik kaydı için kişilerden nüfus cüzdanı örneği, diploma örneği, vesikalık fotoğraf ve
açık adres talep edildiği, kişilerin rızası olmadan söz konusu belgelere erişmelerinin mümkün
olmadığı, 2181 sicil numarası ile kayıtlı …ın da kendi talebi ile 08/10/1997 tarihli Oda Yönetim
Kurulu toplantısında alınan karar ile üyeliğe kabul edildiği ifade edilmektedir.
15. Şehir Plancıları Odası tarafından Kurumumuza gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesi
neticesinde, Şehir Plancıları Odasının da belirttiği gibi başvuranın nüfus cüzdanı örneği, diploma
örneği, vesikalık fotoğraf ve açık adresinin oda başvuru evrakları içerisinde yer aldığı ancak "Üye
Bilgi ve Kayıt Kartı"nda …’a ait ıslak imzanın ve başvuru iradesini gösteren bir beyanın bulunmadığı
görülmüştür. Ayrıca söz konusu belgede “Oda Görevlisi” hanesinin de boş olduğu sadece “Oda
Sekreteri” hanesinin imzalı olduğu bu kısmın da 08/10/1997 tarihli Yönetim Kurulu Kararı üzerine
başvuranın odaya üyeliğinin kabul edildiği hususunu içerdiği görülmüştür.
16. Üyelik belli bir statüye girme anlamına gelmektedir. Bu statüye girme de ancak irade beyanıyla
mümkündür. İrade beyanının ortaya çıkması için de bu hususun belgelendirilmesi önem taşımaktadır.
Meslek odalarına üyelik için kişilerin bizzat veya vekili aracılığıyla üye olması ve ilgili oda tarafından
belirlenen formun veya kişiler tarafından başvuru iradesini gösteren bir belgenin hazırlanması, bunun
da öngörülmüşse ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda usulüne uygun olarak doldurulması, başvuru
iradesini gösteren bir ispat aracıdır. Somut olayda üye kayıt formunda başvuranın ıslak imzasının
bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu husus esaslı bir şart olarak karşımıza çıkmaktadır. Şehir Plancıları Odası
tarafından ilgili kişinin nüfus cüzdan fotokopisi, diploma örneği ve adres bilgilerinin kendilerinde
bulunduğu, bu bilgi ve belgelere kendilerinin erişmelerinin mümkün olmadığı belirtilmişse de sırf bu
veriler başvuranın üyelik başvurusunda bulunduğuna karine teşkil etmemektedir. Bu noktada ıslak
imzanın işlemin asli şartı olduğu, Şehir Plancıları Odası tarafından ıslak imzalı başvuru dilekçesi
sunulamadığı sürece üyelikten bahsetmenin mümkün olamayacağı değerlendirilmektedir.
17. Üyelik kaydı için kişilerden nüfus cüzdanı örneği, diploma örneği, vesikalık fotoğraf ve açık
adres talep edildiği, söz konusu belgelerin başvuran tarafından Şehir Plancıları Odasına verildiği,
başvuranın rızası olmaksızın bu belgelere ulaşılmasının mümkün olmadığı iddiası başvuru belgesinde
olması gereken imza şartı yanında tali nitelik taşımaktadır. Bu nedenle söz konusu belgeler başvuranın
üyeliğine karine oluşturmamaktadır.
18. Başvuranın ilgili odaya 09/10/2015 tarihinde e-posta ile göndermiş olduğu dilekçede;
mesleğini icra etmediği gerekçesiyle geçmiş yıllara ait birikmiş aidat borcunu ödemeyeceğini ve
üyelikten ayrılmak istediğini belirttiği ancak mevzuatta üyelikten ayrılma koşulları arasında mesleğini
icra etmeyeceğini belgelemek ve geçmiş aidat borçlarını ödemek koşulu sayıldığından bu talebinin
ilgili oda tarafından reddedildiği anlaşılmıştır. Ancak dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde
ilgili oda tarafından başvuranın mesleğin icrası ile ilgili bir işte çalıştığı tespitinin yapılmadığı
görülmüştür. Başvuranın odaya başvurusu bulunmadığından mesleğin icrası ile ilgili bir işte çalıştığı
tespiti durumunda meslek odasının üye olmayan kişiler için gerekli yasal yollara başvurabileceği
değerlendirilmektedir. Somut olayda başvuranın hangi mesleği icra ettiğine ilişkin bir veri
sunulamadığı da görülmektedir.
19. Diğer yönden, üyelikten ayrılma konusunda kanunla bir yetki verilmediği halde yönetmelikle
sınırlayıcı hükümler getirildiği görülmektedir. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu’nun
30 uncu maddesinde, oda aidatları ile diğer para cezalarının tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde
ödenmemesi halinde İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre takip yapılacağı hüküm altına alınmıştır.
Kanunda aidat borçlarının tahsili için sadece icra takibi yapılabilmesi mümkün kılınmışken, ilgili oda
tarafından aidat borçlarının tahsili için yönetmelikte sınırlayıcı hükümler sevk edilerek meslek
odasından istifa edebilmek için aidat borcunun ödenmesi şart koşulmuştur.
20. Anayasanın 33. maddesinde, herkesin önceden izin almaksızın dernek kurma ve bunlara üye
olma ya da üyelikten çıkma hürriyetine sahip olduğu, hiç kimsenin bir derneğe üye olmaya ve dernekte
üye kalmaya zorlanamayacağı; Anayasanın 51. Maddesinde ise çalışanlar ve işverenlerin önceden izin
almaksızın sendika ve üst kuruluşlar kurma, bunlara serbestçe üye olma ve üyelikten serbestçe çekilme
haklarına sahip olduğu, hiç kimsenin bir sendikaya üye olmaya ya da üyelikten ayrılmaya
zorlanamayacağı hüküm altına alınmıştır. Dernek ve sendika üyeliklerinde istifanın güvenceye
bağlandığı, hiç kimsenin üyelikte kalmaya zorlanamayacağının hüküm altına alındığı görülmektedir.
Anayasanın 135. Maddesinde ise kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları için böyle bir hükmün
yer almadığı ancak kanuna atıf yapıldığı görülmektedir. Bu nedenle meslek odalarından istifa şartının
kanun bağlamında ele alınması gerektiği düşünülmektedir.
21. Kurumumuz tarafından verilen 20/6/2017 tarihli ve 2016/5045 başvuru No.lu kararda, Mersin
Barosu Başkanlığı tarafından kanuni bir dayanağı bulunmamasına rağmen Yönetim Kurulu kararına
dayanılarak staj giriş ücreti talebinde bulunulduğu, bu işlemin yasal dayanağının bulunmadığı sonuç
ve kanaatine varılarak Mersin Barosu Başkanlığı’na Tavsiye Kararı verilmiştir. Kararda bir hiyerarşik
normlar sistemi olan hukuk düzeninde alt düzeydeki normların yürürlüklerini üst düzeydeki
normlardan aldığı, kanunların yürürlüğünü Anayasa'dan, tüzüklerin yürürlüğünü kanunlardan,
yönetmeliklerin ise yürürlüğünü kanun ve tüzüklerden, genel yönetmeliğe istinaden çıkarılan özel
yönetmeliklerin ise yürürlüğünü kanun, tüzük ve genel yönetmeliklerden aldığı bu nedenle stajyer
avukatlardan talep edilen staj giriş ücretinin herhangi bir yasal dayanağının olmadığı tespiti
yapılmıştır.
22. Aidat borçlarının tahsili için İcra ve İflas Kanunu hükümleri gereğince icra takibi yapılabilmesi
mümkünken aidat borçlarının ödenmemesi durumunda oda üyeliğinden istifa etmenin
yasaklanmasının hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu; istifa müessesesinin amacıyla bağdaşmayacağı
değerlendirilmektedir. Şöyle ki, istifa nedenleri arasında yer alan mesleğin icrasını gerektirecek işlerde
çalışmamak, söz konusu hüküm ile anlamsız kalmakta ve mesleği ile ilgili işlerde uğraşmamış
olmasına rağmen sırf aidat borcu nedeniyle kişinin istifası mümkün olmamakta ve aidat borcu her ay
işlemeye devam etmektedir.
23. Kurumumuz tarafından verilen 24/1/2017 tarihli ve 2016/2508 Başvuru No.lu Tavsiye
kararında, baro keseneği borcunun baro tarafından takibe konu edilmeden salt baro keseneğinin
zamanında ödenmemesi gerekçesiyle munzam emeklilik yardımın durdurulması işleminde hukuka ve
hakkaniyete uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle Tavsiye Kararı verilmiştir. Kararda munzam
emeklilik yardımlarının, ilgili kişinin barosuna karşı olan borçlarını ödemeye zorlama aracı olarak
kullanılmasının düşünülemeyeceği, bu bağlamda, ilgili kişinin baro keseneğini ödememesi halinde
öncelikle ilgili baro tarafından bu borcun tahsili yoluna gidilmesi gerektiği ifadelerine yer verilmiştir.
Türkiye Barolar Birliği bahse konu Tavsiye Kararına uymuştur.
24. Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; meslek odasına kayıt için gerekli olan
"Üye Bilgi ve Kayıt Formu"nda başvuranın ıslak imzası bulunmadığından ıslak imzanın kayıt için
esaslı bir şart olduğu; bu nedenle de Şehir Plancıları Odası tarafından başvurucu hakkında başlatılan
icra takibinin dayanaktan yoksun olduğu değerlendirilmektedir. Islak imzanın varlığı ispat edilemediği
sürece başvuranın Şehir Plancıları Odasına üyeliğinden söz edilemeyeceğinden Şehir Plancıları Odası
tarafından oda üyelik aidatı istenmesinin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu ve bu nedenle
başvurandan aidat talep edilmemesi gerektiği; Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB)
Ana Yönetmeliği’nin 114. maddesi ile Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası
Ana Yönetmeliği’nin 71. maddesinde istifa şartı olarak hüküm altına alınan “o tarihe kadarki üyelik
ödentilerinin tamamını ödemek” koşulunun yasal dayanaktan yoksun olduğu gerekçesiyle yönetmelik
hükümlerinin gözden geçirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25. İyi yönetim ilkelerine 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde yer verilmiş olup, idareden istenilen bilgi ve belgelerin süresi içinde
ve gerekçeli olarak Kurumumuza gönderildiği ayrıca idarenin başvuranla ilgili işlemlerinde , makul
sürede karar verme, hesap verilebilirlik, şeffaflık ve kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine
uygun davrandığı, ancak kanunlara uygunluk ve kararların gerekçeli olması ilkesine uygun
davranmadığı, idari işleme karşı hangi sürede hangi mercilere başvurulabileceği bildirilmediğinden
“karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine uygun davranmadığı anlaşılmış olup idarenin
bundan böyle bu ilkelere de uyması beklenmektedir.
VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA
26. 6328 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, bu Ret Kararının başvurana tebliğ
tarihinden itibaren, ilgili idarenin işlemine karşı (varsa) dava açma süresinden kalan süre kaldığı
yerden işlemeye devam edecek olup Ankara Asliye Hukuk Mahkemelerinde yargı yolu açıktır.
VII. KARAR
Yukarıda açıklanan gerekçelere ve dosya kapsamına göre BAŞVURUNUN KABULÜ İLE;
Meslek odasına kayıt için gerekli olan "Üye Bilgi ve Kayıt Formu"nda başvuranın ıslak imzası
bulunmaması nedeniyle başvuranın oda üyeliğinden söz edilemeyeceğinden başvuran hakkında tesis
edilen aidat talebine ilişkin işlemlerin geri alınması hususunda TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR
ODALARI BİRLİĞİ ŞEHİR PLANCILARI ODASI BAŞKANLIĞINA
TAVSİYEDE BULUNULMASINA;
İstifa şartı olarak öngörülen üyelik ödentilerinin ödenmiş olması şartının yasal dayanaktan yoksun
olması gerekçesiyle yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi hususunda TÜRK MÜHENDİS
VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ BAŞKANLIĞINA VE TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR
ODALARI BİRLİĞİ ŞEHİR PLANCILARI ODASI BAŞKANLIĞINA TAVSİYEDE
BULUNULMASINA;
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Başkanlığınca ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir
Plancıları Odası Başkanlığınca bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde Kurumumuza
bildirilmesinin zorunlu olduğuna,
Kararın, BAŞVURANA, TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ
BAŞKANLIĞINA ve TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ŞEHİR
PLANCILARI ODASI BAŞKANLIĞINA TEBLİĞİNE,
Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi.
T.C.
YARGITAY
18. HUKUK DAİRESİ
ESAS NO. 2013/3973
KARAR NO. 2013/5916
KARAR TARİHİ. 9.4.2013
> MENFİ TESPİT DAVASI ( Şirketin Mahkeme Kararı veya Şirket Ortaklarının Kararıyla Kendisini Fesih Etmediği ve Halen Faal Olduğu Gözetildiğinde Zamanaşımı Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği )
> AİDAT BORCU ( Menfi Tespit Davası - Zamanaşımı Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği )
> ZAMANAŞIMI ( Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği - Menfi Tespit Davası )
5174/m.77/3
ÖZET : Dava, menfi tespit davasıdır. Ticaret sicil müdürlüğünden getirtilen belgelerden, davacı şirketin mahkeme kararı veya şirket ortaklarının kararıyla kendisini fesih etmediği ve halen faal olduğu ve Oda üyeliğinin devam ettiği gözetildiğinde, zamanaşımı kapsamına girmeyen borçlar yönünden aidat borcunun ödenmesi gerektiği kuşkusuzdur. Mahkemece bu husus gözardı edilerek yetersiz bilirkişi raporu uyarınca yazılı biçimde karar verilmesi doğru görülmemiştir.
DAVA : Dava dilekçesinde, menfi tespit istenilmiştir. Mahkemece davanın kısmen kabulüne karar verilmiş, hüküm davalı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
KARAR : Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir.
Ancak;
Davacı vekili dava dilekçesinde, H... Sigorta Limited Şirketinin davalı Edirne Ticaret ve Sanayi Odasının üyesi olduğunu, 31.05.2005 tarihinde ticareti terk etmesi nedeniyle vergi kaydını sildirdiğini, üye aidat borcunun bulunduğu gerekçesiyle hakkında icra takibi yapıldığını, üye aidat borcunun bulunmadığının tespitini istemiştir. Mahkemece, icra takibinin 1995 yılı ile 2010 yılları dönemine ilişkin olduğunu, üye aidat alacaklarının 5174 sayılı Yasanın 77/3 maddesi uyarınca beş yıllık zamanaşımına tabi olduğunu, 31.05.2005 öncesinin zamanaşımına uğradığını diğer borçların ise ticareti terk etmesi nedeniyle istenemeyeceği gerekçesiyle davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir.
Dosya kapsamında yer alan bilgi ve özellikle ticaret sicil müdürlüğünden getirtilen belgelerden, davacı şirketin mahkeme kararı veya şirket ortaklarının kararıyla kendisini fesih etmediği ve halen faal olduğu ve Oda üyeliğinin devam ettiği gözetildiğinde, zamanaşımı kapsamına girmeyen borçlar yönünden aidat borcunun ödenmesi gerektiği kuşkusuzdur. Mahkemece bu husus gözardı edilerek yetersiz bilirkişi raporu uyarınca yazılı biçimde karar verilmesi doğru görülmemiştir.
SONUÇ : Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 09.04.2013 gününde oybirliğiyle karar verildi.
YARGITAY
18. HUKUK DAİRESİ
ESAS NO. 2013/3973
KARAR NO. 2013/5916
KARAR TARİHİ. 9.4.2013
> MENFİ TESPİT DAVASI ( Şirketin Mahkeme Kararı veya Şirket Ortaklarının Kararıyla Kendisini Fesih Etmediği ve Halen Faal Olduğu Gözetildiğinde Zamanaşımı Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği )
> AİDAT BORCU ( Menfi Tespit Davası - Zamanaşımı Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği )
> ZAMANAŞIMI ( Kapsamına Girmeyen Borçlar Yönünden Aidat Borcunun Ödenmesi Gerektiği - Menfi Tespit Davası )
5174/m.77/3
ÖZET : Dava, menfi tespit davasıdır. Ticaret sicil müdürlüğünden getirtilen belgelerden, davacı şirketin mahkeme kararı veya şirket ortaklarının kararıyla kendisini fesih etmediği ve halen faal olduğu ve Oda üyeliğinin devam ettiği gözetildiğinde, zamanaşımı kapsamına girmeyen borçlar yönünden aidat borcunun ödenmesi gerektiği kuşkusuzdur. Mahkemece bu husus gözardı edilerek yetersiz bilirkişi raporu uyarınca yazılı biçimde karar verilmesi doğru görülmemiştir.
DAVA : Dava dilekçesinde, menfi tespit istenilmiştir. Mahkemece davanın kısmen kabulüne karar verilmiş, hüküm davalı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
KARAR : Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir.
Ancak;
Davacı vekili dava dilekçesinde, H... Sigorta Limited Şirketinin davalı Edirne Ticaret ve Sanayi Odasının üyesi olduğunu, 31.05.2005 tarihinde ticareti terk etmesi nedeniyle vergi kaydını sildirdiğini, üye aidat borcunun bulunduğu gerekçesiyle hakkında icra takibi yapıldığını, üye aidat borcunun bulunmadığının tespitini istemiştir. Mahkemece, icra takibinin 1995 yılı ile 2010 yılları dönemine ilişkin olduğunu, üye aidat alacaklarının 5174 sayılı Yasanın 77/3 maddesi uyarınca beş yıllık zamanaşımına tabi olduğunu, 31.05.2005 öncesinin zamanaşımına uğradığını diğer borçların ise ticareti terk etmesi nedeniyle istenemeyeceği gerekçesiyle davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir.
Dosya kapsamında yer alan bilgi ve özellikle ticaret sicil müdürlüğünden getirtilen belgelerden, davacı şirketin mahkeme kararı veya şirket ortaklarının kararıyla kendisini fesih etmediği ve halen faal olduğu ve Oda üyeliğinin devam ettiği gözetildiğinde, zamanaşımı kapsamına girmeyen borçlar yönünden aidat borcunun ödenmesi gerektiği kuşkusuzdur. Mahkemece bu husus gözardı edilerek yetersiz bilirkişi raporu uyarınca yazılı biçimde karar verilmesi doğru görülmemiştir.
SONUÇ : Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 09.04.2013 gününde oybirliğiyle karar verildi.
Daha önce TMMOB veya İMO tarafından aidat borcu için icra takibi yapılması gibi bir olaya ben şahit olmadım. Çalıştığım yerlerde benden yaşça epey büyük meslektaş mesai arkadaşlarım ve amirlerim oldu, onların hiçbirinden de böyle birşey duymadım.
YanıtlaSilTebligat aldığını söyleyen arkadaşlara gelen ileti öğrendiğim kadarıyla posta kutusuna atılıp gidilen bir adi mektupmuş. Bu aslında icra tebligatı değil, sadece bir ?uyarı mektubu?. İcra takibi başlatmadan önce yapılan ve borçluya borcunu ödemesi için 30 gün süre tanıyan icra tebligatı farklıdır, mutlaka imza karşılığı yapılır. Onunla karıştırmamak lazım bu gönderilen adi mektubu.
Öğrendiğim kadarıyla İMO?nun 80.000?den fazla üyesi varmış. En iyi ihtimalle 50.000 veya daha fazla üyenin odaya en az birkaç senelik aidat borcu vardır. Bu kadar insan hakkında icra takibi başlatabilecekler mi, göreceğiz. İcra takibi başlatsalar bile ilgili icra dairesine 7 gün içinde itiraz hakkınız var. Yani icra takibinin başlaması maaşınıza veya malınıza haciz koyulacağı anlamına gelmiyor. Mücadele esas orada başlıyor.
Bir diğer husus da şu ki, bazı arkadaşlara 72 aylık aidat borcu uyarısı gelmiş. Borçlar Kanuna göre aidat borçları için geçerli zamanaşımı süresi 5 yıl yani 60 ay. Bu süreden daha eski aidat borçlarınızı sizden yasal yolla tahsil etmeleri zaten mümkün değil. Ama bu mektubu alan yüzlerce insan ?icralık olmayalım? düşüncesiyle gidip borcunu ödeyecek, 72 veya 84 bakmayacak. Onlar da bunu istiyor zaten. Yerseniz.
ben de odadan ayrılmak için dilekçe verdim 1-1,5 ay sonra işleme konacakmış...iş ararken işsizken hiç faydasını görmemiştim....hep kendi işlerimi gazeteden internet buldum....tabi dilekçe verirken 200 küsür tl parayı (üyelik aidatını) almayı ihmal etmediler...
YanıtlaSilElektrik Mühendisleri Odası, 20 yıl önce de olsa, odaya üye olup üyelik aidatını ödemeyenlere bu ay içerisinde tebligat göndermeye başladı.
YanıtlaSilOdaya 1994'lü yıllarda mezun olduktan sonra 1 veya 2 yıl süreyle üye olup daha sonra memur olanlar , bu tebligatlar karşısında şaşkın!
Gelen yazılarda, 900 TL civarındaki aidatların ödenmemesi halinde icra takibine başlanacağı belirtiliyor.
yaklaşık 15 sene önce devlet memuru iken mühendis bir kişinin yönlendirmesiyle üye olduğum elektrik mühendisleri odasından banada aynı tebligatlar yapıldı. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Ana Yönetmeliği "Madde 109 - Üyelik için aşağıdaki hükümler geçerlidir: a) Türkiye'deki mühendis, mimar ve şehir plancıları, mesleklerinin uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek ve mesleki öğretim yaptırabilmek için, meslek disiplininin ilgili olduğu Odaya kaydolmak ve kimlik belgelerini her yıl onaylatarak, üyeliklerini korumak zorundadırlar.109 un maddesinde b) Kamu kurum ve kuruluşları ile iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarında, asli ve sürekli görevlerde çalışan mühendislik ve mimarlık meslekleri mensuplarının, meslek ve ihtisaslarıyla ilgili Odaya girmeleri, isteklerine bağlıdır. Ancak bunlar, görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki bakımdan Odaya kayıtlı meslektaşlarının yetkileri ile haklarına sahip ve onların ödev ve sorumlulukları ile yükümlüdürler." 02/12/2002 tarih ve 24954 sayılı TMMOB ana yönetmeliğinin 109 uncu maddesinin a bendinde kimlik belgelerini her yıl onaylatarak üyeliklerini koruma zorunluluğu olduğu halde, yaklaşık 15 yıldır kimlik belgesi onaylatma ve üyeliğimi sürdürme gibibir girişimimim olmadığı halde üyeliğim devam etmektedir.ve şimdi de periyodik aralıklarla aidat borcu ile ilgili tebligat göndermektedirler.üyelikten çıkmak istediğimde de aidat borcumu ödeyip öyle istifa etmem gerektiğini söylediler.faydalanmadığım bir kuruluşa aidat ödemek ne kadar adil bilemiyorum.
YanıtlaSilMühendisler odası aidatlarından sadece elektrik mühendisleri değil neredeyse bütün mühendisler muzdarip. Ben son 3 yıldır kamuda çalışıyor olmama rağmen ve bunuda yazıyla kendilerine iletmiş olmama rağmen benden de aynı şekilde son 5 yılın aidatını tahsil etmeye çalışıyorlar. Uyarı yazısı geldi yakında icra tebligatıda gelir. Hangi platformda bakarsanız bakın herkes odaya üye olduğu güne lanet ediyor. Biri çıksın artık hiçbir işe faydası olmayan siyasi partilerin ve bir takım grupların arka bahçesine dönmüş olan bu meslek odalarının zulmüne dur desin artık. Buradan memurlar net ekibine seslenmek istiyorum, bu haberin üzerine gidin ve binlerce mağdur mühendisi zalim odanın zulmünden kurtarın. Bizim sesimiz olun.
YanıtlaSil