Common rail dizel yakıt sistemine sahip dizel motorlarda meydana gelen, yakıt emiş sisteminde hava oluşması arızasının sebepleri, belirleri ve sonuçları aşağıdaki gibidir.
Besleme pompası mekanik olarak yüksek basınç pompasında bulunan, ayrıca bir elektrikli yakıt pompası bulunmayan sistemlerde, hava emiş (alçak basınç) hattında hava oluşabilir. Sistemde hava olursa motor çalışmaz.
Dizel motorda hava; yakıt deposu, yakıt filtresi ve yüksek basınç pompasındaki besleme pompası arasındaki tüm yakıt hattında hava oluşabilir.
*Yakıt bitmiş veya çok az kalmış.
*Yakıt hortumlarında delik-çatlak-gevşeme.
*Bağlantı elemanlarında kırık-gevşeklik-çıkma.
*Yakıt emiş hattındaki bir hortumda büzülme veya pislik sebebiyle tıkanma. Bu durumda vakum (emiş) aşırı artacağından sisteme hava girer.
*Yakıt filtresi tıkalıysa sistem hava yapar.
*Yakıt deposundaki havalandırma valfi bozuk. Bu durumda depodan mazot gönderildikçe, yerine depoya hava giremez. Depodaki vakum artar ve bu da pompa yakış emiş sistemindeki vakumu aşırı arttırır, bu durumda sistem hava alır.
*Motor stop eder ve bir daha çalışmaz.
*Motor çalışır fakat gücü çok düşüktür.
*Motor çalışır fakat bir süre sonra tekrar stop eder.
*Yakıt dolum kapağı arızalı olmamalıdır.
*Sistemle şeffaf yakıt emiş hortumları ve kauçuk hava alma el pompası varsa: Şeffaf hortum içinden mazot vakumla çekilir, bu hortumda hava kabarcıkları olmamalıdır, hava kabarcıkları gözle görülüyorsa bu hatta sızdırmazlık sorunu var demektir ve hat içine hava giriyor demektir. Sızdırma sebebi tespit edilmeli ve havası alınmalıdır. Kauçuk el pompası ezilmiş-büzülmüş halde bulunmamalıdır. El pompası sıkıldığında, hatta hava kabarcığı oluşmamalıdır.
*Mazot filtresi zamanında değiştirilmiş olmalı, sağlam ve düzgün çalışıyor olmalıdır.
*Sistemdeki boru, hortum, kelepçe, rekor gibi elemanlar sağlam ve sızdırmaz durumda olmalıdır.
*Yakıt emiş sistemindeki arızalar kontrol edilip giderilmeden, yüksek basınç hattında arıza kontrolü ve tamir işlemi yapılmamalıdır.
Yakıt filtresi üzerinde veya filtreye gelen yakıt hattı üzerindeki el pompası vasıtasıyla hava alma işlemi yapılır. Sistemde hava olduğunda el pompası yumuşak olacaktır, sistemden hava tahliye edildikçe el pompası sertleşecektir. Ayrıca yakıt giriş hortumları şeffaf ise, hava baloncukları gözlemlenerek, gözle kontrol de yapılır.
Dizel Motor Yakıt Hattının Hava Yapmasının Sebepleri
*Yakıt bitmiş veya çok az kalmış.
*Yakıt hortumlarında delik-çatlak-gevşeme.
*Bağlantı elemanlarında kırık-gevşeklik-çıkma.
*Yakıt emiş hattındaki bir hortumda büzülme veya pislik sebebiyle tıkanma. Bu durumda vakum (emiş) aşırı artacağından sisteme hava girer.
*Yakıt filtresi tıkalıysa sistem hava yapar.
*Yakıt deposundaki havalandırma valfi bozuk. Bu durumda depodan mazot gönderildikçe, yerine depoya hava giremez. Depodaki vakum artar ve bu da pompa yakış emiş sistemindeki vakumu aşırı arttırır, bu durumda sistem hava alır.
Dizel Motor Yakıt Hattında Hava Olmasının Belirtileri – Sistem Hava Yaparsa Ne Olur?
*Dizel motorun rölanti devri bozulur, devir dalgalanması olur.*Motor stop eder ve bir daha çalışmaz.
*Motor çalışır fakat gücü çok düşüktür.
*Motor çalışır fakat bir süre sonra tekrar stop eder.
Sistemde Hava Varsa Hangi Kontroller Yapılmalı?
*Yakıt deposunda kaçak olmamalı. Delik, yamuk, büzülmüş olmamalıdır.*Yakıt dolum kapağı arızalı olmamalıdır.
*Sistemle şeffaf yakıt emiş hortumları ve kauçuk hava alma el pompası varsa: Şeffaf hortum içinden mazot vakumla çekilir, bu hortumda hava kabarcıkları olmamalıdır, hava kabarcıkları gözle görülüyorsa bu hatta sızdırmazlık sorunu var demektir ve hat içine hava giriyor demektir. Sızdırma sebebi tespit edilmeli ve havası alınmalıdır. Kauçuk el pompası ezilmiş-büzülmüş halde bulunmamalıdır. El pompası sıkıldığında, hatta hava kabarcığı oluşmamalıdır.
*Mazot filtresi zamanında değiştirilmiş olmalı, sağlam ve düzgün çalışıyor olmalıdır.
*Sistemdeki boru, hortum, kelepçe, rekor gibi elemanlar sağlam ve sızdırmaz durumda olmalıdır.
*Yakıt emiş sistemindeki arızalar kontrol edilip giderilmeden, yüksek basınç hattında arıza kontrolü ve tamir işlemi yapılmamalıdır.
Dizel Motorda Hava Alma İşlemi Nasıl Yapılır
Hava alma işleminde, araçtaki yakıt sistemine göre küçük farklılıklar görülebilir. Burada common rail yakıt sistemine sahip modern dizel araçlarda hava alma işlemi kısaca anlatılmıştır.Yakıt filtresi üzerinde veya filtreye gelen yakıt hattı üzerindeki el pompası vasıtasıyla hava alma işlemi yapılır. Sistemde hava olduğunda el pompası yumuşak olacaktır, sistemden hava tahliye edildikçe el pompası sertleşecektir. Ayrıca yakıt giriş hortumları şeffaf ise, hava baloncukları gözlemlenerek, gözle kontrol de yapılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder