Akaryakıt fiyatlarına yapılan son zamlardan sonra ve motorin fiyatının benzin ile yarışması hatta zaman zaman geçmesiyle birlikte aracını yenileyecekler ekonomi için LPG alternatifine yönelmeye başladı.Dizel araçlar ilk satın almadaki fiyat farkını ortalama 70.000 kilometrede amorti edebilirken, LPG'li araçlar dönüşüm maliyetini yaklaşık 20.000 kilometrede çıkararak kullanıcısını hızlı bir şekilde kâra geçiriyor.
Dizelin pompa fiyatı avantajını kaybetmesi sonucunda, satın alma ve bakım maliyeti benzinli araçlara kıyasla çok daha yüksek olan dizel teknolojisi, binek otomobillerdeki görevini tamamlayarak yavaş yavaş sahneden çekilmeye hazırlanıyor. Uzun dönemli kullanımda ekonomik olma avantajı sunduğu gerekçesi ile tercih edilen dizel motorlar, akaryakıt fiyatlarının eşitlenmesi neticesinde toplam sahip olma maliyeti dikkate alındığında, akılcı tercih olmaktan uzaklaştılar. Önümüzdeki dönemlerde dizel motorlu binek otomobillerin gerek sıfır km gerekse ikinci el piyasasında satışlarının azalacağı öngörülüyor. Özellikle büyük şehirlerde araç sahibi olmanın bir zorunluluk halini aldığı günümüzde, aileler aylık yakıt giderlerini azaltmak için LPG’li araçları tercih ediyorlar. Dizel araç için ayrılan bütçeyi daha yüksek donanıma sahip benzinli bir araç sahibi olmak ve sonrasında da LPG dönüşümü yaptırarak değerlendirmek çok daha avantajlı bir tercih haline geldi.
Dünyanın alternatif yakıt sistemleri üreticisi BRC’nin Türkiye distribütörü 2A Mühendislik CEO’su Kadir Örücü, akaryakıt fiyatlarına yapılan son zammın küresel ekonomik görünümden etkilendiğini belirterek, “Uluslararası piyasalarda motorin fiyatı ton başına 575 dolardan 630 dolara yükseldi. Benzinin ton fiyatı ise 566 dolardan 593 dolara yükseldi. Brent petrol fiyatı da 67 doları aştı. Bu gelişmeler motorin ve dizelde zam baskısı oluşturdu. Maalesef önümüzdeki günlerde de bu trendin devam etmesini bekliyoruz. Uzun vadede daha ekonomik olduğu düşüncesi ile dizel araç alma dönemi artık geçmişte kaldı. Yeni araç alacaklar için LPG en akılcı tercih.” açıklamasında bulundu.
Kadir Örücü, dizel aracın satın alma ve bakım maliyetlerinin benzinli araçlardan daha yüksek olduğunu hatırlatarak, “Bu noktadan sonra ekonomi arayanlar için en akılcı tercih LPG kullanmaktır. Otomobiliniz ister 15 bin km, isterse 45 bin km ya da daha fazla yol yapsın, her halükârda LPG’li araç, dizel araca kıyasla çok daha ekonomik. BRC’li bir araç 20.000 Km olmadan dönüşüm maliyetini karşılayarak kâr etmeye başlarken, dizelde bu süre 70.000 Km’yi buluyor. Taksitli satış seçenekleriyle aile bütçesine ilave yük getirmeden BRC’li olma ve % 40 yakıt tasarrufu imkanı sunuyoruz.” dedi.
Sürekli artan ve yüksek seyreden benzin fiyatları sebebiyle, benzinli motora sahip araç sahiplerinin yakıt masraflarını azaltmak amacıyla yöneldikleri ilk tercih arabaya lpg taktırmak oluyor. Dünyada da LPG kullanımı iki sebeple öneriliyor, daha çevreci olması (egzozdan daha az zararlı gaz salınımı) ve daha düşük yakıt masrafı.
Lpg, sıvılaştırılmış petrol gazı anlamına geliyor. Aslında motor yakıt olarak lpg’yi, benzinden daha fazla tüketiyor fakat lpg’nin litre fiyatı daha ucuz olduğu için yine de büyük para tasarrufu söz konusu oluyor.
Lpg Yüzde Kaç Tasarruf Sağlar? (Tüp Taktırmak Ne Kadar Tasarruf Sağlar)
Atmosferik (turbo olmayan) benzinli motorlarda, tasarruf miktarı motor hacmine göre değişmektedir. Lpg montajı servislerine gidildiğinde tasarruf oranını aşağıdaki şekilde belirtiyorlar:
1,2 litre benzinli motorda tasarruf oranı %45
1,6 ve 1,8 litre benzinli motorlarda tasarruf oranı %50
3 litre benzinli motorlarda tasarruf oranı %55 civarındadır.
Görüldüğü gibi motor hacmi küçüldükçe tasarruf oranı azalmaktadır. 1,2 motora göre 1,6 motora lpg takıldığında daha fazla ekonomi sunuyor. Ayrıca çok küçük hacimli (1,2 atmosferik) motorlara lpg takıldığında, daha fazla motor sorunu çıkardığı görülmektedir.
(Bkz: Hangi Araçlara Lpg Takılır? Turbo Araçlarda Lpg Dönüşümü)
Kısaca lpg bayileri %50 tarassruf vadinde bulunuyor.
Lpg Yakıt Tasarrufu Hesaplama Örneği
Lpg dönüşüm bayilerinin %50 tasarruf iddiasına göre hesap yapıldığında aşağıdaki sonuç çıkar:
Yılda ortalama 10 bin kilometre yapan bir sürücü için tasarruf miktarını hesaplamak gerekirse:
1,6 benzinli araç ortalama 100 kilometrede 7 litre benzin yaksın. 100 km’de 7 litre yakıyorsa, 10 bin km’de 700 litre benzin yakar. Benzinin litre fiyatını 5 lira kabul edelim. 700 x 5 = 3500 lira benzin parası verecek yılda.
Lpg sistemi %50 tasarruf sağladığında 3500 tl yerine 1750tl yakıt parasın ödenecek. Lpg dönüşümü için verilecek para yaklaşık 2000 liradır. Demek ki bir yıllık tasarrufla lpg dönüşüm masrafı amorti ediliyor. Devam eden yıllardaysa yapılan tasarruf sürücünün cebine kalır.
Şimdi de tahmini gerçek kullanıma göre lpg'nin benzine göre ne kadar tasarruflu olabileceğini yaklaşık olarak hesaplamaya çalışalım. Araç benzinli atmosferik 1,2 - 1,6 litre arası olsun.
Her iki araç da 400 kilometre yol yapsın. Bunu baz alarak yıllık/10bin kilometre yakıt maliyetine geçiş yapalım.
Benzin kullanımı: 100km'de 7 litre yakıyor. 400km'de 28 litre yakar. (benzini 5,2 liradan hesaplarsak) Kilometrede 36 kuruş yakıyor. 100km'de 36 lira yakar. 10 bin kilometrede yani (1 yılda) 3640 lira benzin parası.
Benzin fiyatı değişebilir, o yüzden sabit bir hesap için, yılda 10 bin kilometre yapılsa 700 litre benzin yakar. Yani 700litre x benzin fiyatı = 10bin km'de ödenecek benzin parası.
Yıllık benzin maliyeti= 700 litre x benzin birim fiyatı
700litre x 5,2 lira = 3.640 lira.
Lpg kullanımı: Küçük tanklar fullendiğinde 33-35 litre gaz alıyor. 35 litre gaz ile 400 km gidildiğini varsayalım. 100km'de 8,75 litre gaz yakar. Yılda on bin km yapsın.
10 bin kilometrede 875 litre lpg yakar.
Yıllık lpg maliyeti= 875litre x lpg birim fiyatı
Yıllık lpg maliyeti= 875litre x 2,5tl = 2.187TL
Fark= 3.640 - 2.187TL = 1.452 TL Kar Oranı: %40
Bu hesaplama, bayi hesaplamasından daha düşük bir kar oranı sunuyor. Yine de makul bir oran olduğu söylenebilir.
Lpg dönüşümünde en dikkat edilmesi gereken nokta, kaliteli ve arcın markasıyla uyumlu bir lpg kitinin takılmasıdır.
Lpg taktırılan araçlara bakıldığında orta sınıf araçlardan üst sınıf lüks araçlara kadar geniş bir yelpaze görülüyor. Orta sınıf b ve c sınıfı binek otomobiller yakıt tasarrufu için araçlarına lpg taktırılıyorlar. Bununla beraber üst segmentteki araçlarda porche gibi, vw touareg gibi araçlara da lpg dönüşümü yapılıyor. Lüks araç sahiplerinin lpg taktırma sebebi de ekonomik, araç sahibi “neden daha fazla gezmeyeyim lüks aracımla” diye düşünüyor.
Dizelin pompa fiyatı avantajını kaybetmesi sonucunda, satın alma ve bakım maliyeti benzinli araçlara kıyasla çok daha yüksek olan dizel teknolojisi, binek otomobillerdeki görevini tamamlayarak yavaş yavaş sahneden çekilmeye hazırlanıyor. Uzun dönemli kullanımda ekonomik olma avantajı sunduğu gerekçesi ile tercih edilen dizel motorlar, akaryakıt fiyatlarının eşitlenmesi neticesinde toplam sahip olma maliyeti dikkate alındığında, akılcı tercih olmaktan uzaklaştılar. Önümüzdeki dönemlerde dizel motorlu binek otomobillerin gerek sıfır km gerekse ikinci el piyasasında satışlarının azalacağı öngörülüyor. Özellikle büyük şehirlerde araç sahibi olmanın bir zorunluluk halini aldığı günümüzde, aileler aylık yakıt giderlerini azaltmak için LPG’li araçları tercih ediyorlar. Dizel araç için ayrılan bütçeyi daha yüksek donanıma sahip benzinli bir araç sahibi olmak ve sonrasında da LPG dönüşümü yaptırarak değerlendirmek çok daha avantajlı bir tercih haline geldi.
Dünyanın alternatif yakıt sistemleri üreticisi BRC’nin Türkiye distribütörü 2A Mühendislik CEO’su Kadir Örücü, akaryakıt fiyatlarına yapılan son zammın küresel ekonomik görünümden etkilendiğini belirterek, “Uluslararası piyasalarda motorin fiyatı ton başına 575 dolardan 630 dolara yükseldi. Benzinin ton fiyatı ise 566 dolardan 593 dolara yükseldi. Brent petrol fiyatı da 67 doları aştı. Bu gelişmeler motorin ve dizelde zam baskısı oluşturdu. Maalesef önümüzdeki günlerde de bu trendin devam etmesini bekliyoruz. Uzun vadede daha ekonomik olduğu düşüncesi ile dizel araç alma dönemi artık geçmişte kaldı. Yeni araç alacaklar için LPG en akılcı tercih.” açıklamasında bulundu.
Kadir Örücü, dizel aracın satın alma ve bakım maliyetlerinin benzinli araçlardan daha yüksek olduğunu hatırlatarak, “Bu noktadan sonra ekonomi arayanlar için en akılcı tercih LPG kullanmaktır. Otomobiliniz ister 15 bin km, isterse 45 bin km ya da daha fazla yol yapsın, her halükârda LPG’li araç, dizel araca kıyasla çok daha ekonomik. BRC’li bir araç 20.000 Km olmadan dönüşüm maliyetini karşılayarak kâr etmeye başlarken, dizelde bu süre 70.000 Km’yi buluyor. Taksitli satış seçenekleriyle aile bütçesine ilave yük getirmeden BRC’li olma ve % 40 yakıt tasarrufu imkanı sunuyoruz.” dedi.
LPG Yüzde Kaç Tasarruf Sağlar? LPG Yakıt Tasarrufu Hesaplama
Sürekli artan ve yüksek seyreden benzin fiyatları sebebiyle, benzinli motora sahip araç sahiplerinin yakıt masraflarını azaltmak amacıyla yöneldikleri ilk tercih arabaya lpg taktırmak oluyor. Dünyada da LPG kullanımı iki sebeple öneriliyor, daha çevreci olması (egzozdan daha az zararlı gaz salınımı) ve daha düşük yakıt masrafı.
Lpg, sıvılaştırılmış petrol gazı anlamına geliyor. Aslında motor yakıt olarak lpg’yi, benzinden daha fazla tüketiyor fakat lpg’nin litre fiyatı daha ucuz olduğu için yine de büyük para tasarrufu söz konusu oluyor.
Lpg Yüzde Kaç Tasarruf Sağlar? (Tüp Taktırmak Ne Kadar Tasarruf Sağlar)
Atmosferik (turbo olmayan) benzinli motorlarda, tasarruf miktarı motor hacmine göre değişmektedir. Lpg montajı servislerine gidildiğinde tasarruf oranını aşağıdaki şekilde belirtiyorlar:
1,2 litre benzinli motorda tasarruf oranı %45
1,6 ve 1,8 litre benzinli motorlarda tasarruf oranı %50
3 litre benzinli motorlarda tasarruf oranı %55 civarındadır.
Görüldüğü gibi motor hacmi küçüldükçe tasarruf oranı azalmaktadır. 1,2 motora göre 1,6 motora lpg takıldığında daha fazla ekonomi sunuyor. Ayrıca çok küçük hacimli (1,2 atmosferik) motorlara lpg takıldığında, daha fazla motor sorunu çıkardığı görülmektedir.
(Bkz: Hangi Araçlara Lpg Takılır? Turbo Araçlarda Lpg Dönüşümü)
Kısaca lpg bayileri %50 tarassruf vadinde bulunuyor.
Lpg Yakıt Tasarrufu Hesaplama Örneği
Lpg dönüşüm bayilerinin %50 tasarruf iddiasına göre hesap yapıldığında aşağıdaki sonuç çıkar:
Yılda ortalama 10 bin kilometre yapan bir sürücü için tasarruf miktarını hesaplamak gerekirse:
1,6 benzinli araç ortalama 100 kilometrede 7 litre benzin yaksın. 100 km’de 7 litre yakıyorsa, 10 bin km’de 700 litre benzin yakar. Benzinin litre fiyatını 5 lira kabul edelim. 700 x 5 = 3500 lira benzin parası verecek yılda.
Lpg sistemi %50 tasarruf sağladığında 3500 tl yerine 1750tl yakıt parasın ödenecek. Lpg dönüşümü için verilecek para yaklaşık 2000 liradır. Demek ki bir yıllık tasarrufla lpg dönüşüm masrafı amorti ediliyor. Devam eden yıllardaysa yapılan tasarruf sürücünün cebine kalır.
Şimdi de tahmini gerçek kullanıma göre lpg'nin benzine göre ne kadar tasarruflu olabileceğini yaklaşık olarak hesaplamaya çalışalım. Araç benzinli atmosferik 1,2 - 1,6 litre arası olsun.
Her iki araç da 400 kilometre yol yapsın. Bunu baz alarak yıllık/10bin kilometre yakıt maliyetine geçiş yapalım.
Benzin kullanımı: 100km'de 7 litre yakıyor. 400km'de 28 litre yakar. (benzini 5,2 liradan hesaplarsak) Kilometrede 36 kuruş yakıyor. 100km'de 36 lira yakar. 10 bin kilometrede yani (1 yılda) 3640 lira benzin parası.
Benzin fiyatı değişebilir, o yüzden sabit bir hesap için, yılda 10 bin kilometre yapılsa 700 litre benzin yakar. Yani 700litre x benzin fiyatı = 10bin km'de ödenecek benzin parası.
Yıllık benzin maliyeti= 700 litre x benzin birim fiyatı
700litre x 5,2 lira = 3.640 lira.
Lpg kullanımı: Küçük tanklar fullendiğinde 33-35 litre gaz alıyor. 35 litre gaz ile 400 km gidildiğini varsayalım. 100km'de 8,75 litre gaz yakar. Yılda on bin km yapsın.
10 bin kilometrede 875 litre lpg yakar.
Yıllık lpg maliyeti= 875litre x lpg birim fiyatı
Yıllık lpg maliyeti= 875litre x 2,5tl = 2.187TL
Fark= 3.640 - 2.187TL = 1.452 TL Kar Oranı: %40
Bu hesaplama, bayi hesaplamasından daha düşük bir kar oranı sunuyor. Yine de makul bir oran olduğu söylenebilir.
Lpg dönüşümünde en dikkat edilmesi gereken nokta, kaliteli ve arcın markasıyla uyumlu bir lpg kitinin takılmasıdır.
Lpg taktırılan araçlara bakıldığında orta sınıf araçlardan üst sınıf lüks araçlara kadar geniş bir yelpaze görülüyor. Orta sınıf b ve c sınıfı binek otomobiller yakıt tasarrufu için araçlarına lpg taktırılıyorlar. Bununla beraber üst segmentteki araçlarda porche gibi, vw touareg gibi araçlara da lpg dönüşümü yapılıyor. Lüks araç sahiplerinin lpg taktırma sebebi de ekonomik, araç sahibi “neden daha fazla gezmeyeyim lüks aracımla” diye düşünüyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder