
Edebi Akımlar / Edebiyat Akımları, Özellikleri ve Temsilcileri Kısaca
Hümanizm (İnsancılık)
Klasisizm (Kuralcılık)
Romantizm (Coşumculuk)
Realizm (Gerçekçilik)
Natüralizm (Doğalcılık)
Parnasizm (Şiirde Gerçekçilik)
Sembolizm (Simgecilik)
Empresyonizm (İzlenimcilik)
Ekspresyonizm (Dışavurumculuk)
Kübizm
Fütürizm (Gelecekcilik)
Dadaizm
Sürrealizm (Gerçeküstücülük)
Egzistansiyalizm (Varoluşculuk)
Sezgicilik
Postmodernizm
1.Hümanizm Akımı (İnsancılık)
İnsan sevgisi anlamına gelen Hümanizm, insanı yüceltme amacı taşıyan evrensel bir düşünce akımı olarak karşımıza çıkmaktadır.
Orta Çağ zamanlarında devlet baskısına tepki olarak ortaya çıkmıştır.
Rönasans'ın temeli olarak kabul edilmiştir.
14.yy.'da İtalya'da ortaya çıkan bu akım Fransa'ya sonrada diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır.
Sanatçılar eski Yunan ve Latin edebiyatını örnek almıştırlar.
Eserler daha çok Halkın beğenisine göre değilde Aristokrat kesimin beğenisine göre yazılmıştır.
Hümanizm'de Türk Edebiyatına bakarsak eğer en öenmli ve ilk Türk Hümanist sanatçı Yunus Emre'dir. Esrlerinde daha çok tasavvufi insan sevgisi işlenmektedir. Diğer Türk Hümanizm temsilcileri ise Nurullah Ataç, Sabahattin Eyüpoğlu, Vedat Günyol gibi yazarlarımızdır.
Yabancı Hümanizm Temsilcileri
Dante - İtalyan yazar
Shakspeare - İngiliz yazar
Cervantes - İspanyol yazar
Petrarca - İtalyan yazar
Bocaccio -İtalyan yazar
Ronsard - Fransız yazar
Montaigne - Fransız yazar
Villon - Fransız yazar
Rabelais - Fransız yazar
2.Klasisizm Akımı (Kuralcılık)
17.yy. edebiyat akımlarındandır.
Hümanizm akımının devamı niteliğindedir.
Bu akım Fransa'da ortaya çıkmış daha sonra Avrupa'ya yayılmıştır.
Hümanizm'de olduğu gibi eski Yunan ve Latin edebiyatını örnek almışlardır.
Akımın ismindende anlaşılıcağı gibi kuralcılık ve kurala bağlılık söz konusudur.
İşlenen konular daha çok tarihten ve mitolojiden seçilmiştir.
Konunun gerçekliğinden çok gerçeğe yakın olması aranmıştır.
Konularda daha çok erdemli ve ahlıklı olma önemsenmiş.
Sanatçılar kendi duygularını eserlerinde yansıtmamışlardır.
Kahramanlar halktan değil toplumun üst tabakasından seçilmiştir.
''Sanat, sanat içindir'' görüşü benimsenmiştir.
Eserlerde anlatılmak istenen açık ve net olarak aktarılmış, gereksiz anlatımdan kaçınılmıştır.
Eserlerde halkın kullandığı kaba kelimelere yer verilmemiştir.
Klasisizm Akımı (Kuralcılık) Temsilcileri
Türk Edebiyatı Temsilcileri
Şinasi
A. Vefik Paşa
Direktör Ali Bey
Dünya Edebiyatı Temsilcileri
Cornielle
Racine
Moliere
La Bruyere
La Fontaine
La Fayette
Pascal
Descartes
Montaigne
Boileau
Fenelon
Jhon Milton
3.Romantizm Akımı (Coşumculuk)
18. ve 19. yy. edebiyat akımlarındandır.
İnsan hakları, Demokrasi ve özgürlük gibi kavramlar Romantizm akımının temelini oluşturmaktadır.
Siyasi temel olarak ise Krallığa karşı Cumhuriyet'in güçlenmesi ve Fransız İhtilali oluşturmaktadır.
Romantizm'in sanat akımına dönüşmesi Victor Hugo'nun ''Cromwell' adlı eserinde Romantizm akımının ilkelerini açıklamasıyla oluşmuştur.
Klasizm'e tepki olarak doğmuştur.
Bu akım ilk Almanya'da başlamış saonra Avrupa'ya yayılmıştır.
Eserlerde duyguya ve hayallere yer verilmiştir.
Konular daha çok günlük yaşamdan, tarihten ve Hristiyanlık mucizelerinden seçilmiştir.
Esrlerde daha çok aşk, ölüm, intihar, acı, doğa gibi temalar işlenmiştir.
Sanatçilar eserlerinde duygularınıda katmışlardır.
Eserlerde kahramanlar toplumun her kesiminden olmakla beraber, iyiler daima iyi, kötüler ise dama kötü olarak işlenmiştir.
''Sanat toplum içindir'' görüşü benimsenmiştir.
Eserlerin dili halkın konuştuğu günlük dil ile yazılmıştır.
Romantizm Akımı (Coşumculuk) Temsilcileri
Türk Edebiyatı Temsilcileri
Namık Kemal
Ahmet Mithat Efendi
Şemsettin Sami
Dünya Edebiyatı Temsilcileri
Victor Hugo
Lamartine
Voltaire
A. Dumas Pere
Chateaubriand
Alfred de Musset
George Sand
Alfred de Vigny
Scihiller
Goethe
Lord Byron
Shelly
Shakespeare
Edgar Allan Poe
Puşkin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder